Bilgilendirme Metni

Devlet Destekli Alacak Sigortası poliçesinin etkin ve doğru bir şekilde kullanılarak olası bir hasar durumunda poliçenizin size sağladığı teminattan en üst seviyede yararlanabilmeniz için hasar sürecinde dikkat edilmesi gereken bazı hususları size hatırlatmak isteriz.

1. Devlet Destekli Alacak Sigortası poliçesi kapsamında size Kredi Sigortası Genel Şartları ve Özel Şartlar iletilmişti. Sigorta poliçenizin sağladığı faydalardan yararlanırken hem Kredi Sigortası Genel Şartları’na hem de Özel Şartlar’a dikkat edilmesi gerekmektedir. Ayrıca Devlet Destekli Alacak Sigortası Tarifesi ve Talimatına ilişkin bilgilere ise 24.12.2018 ve 27.03.2019 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan tebliğlerden ulaşabilirsiniz.

2. Devlet Destekli Alacak sigortası ile aşağıda yer alan satışlarınıza teminat sağlanabilmektedir;

  • Açık hesap, çek ve senet ile yapılan vadeli satışlar… Yani; peşin, kredi kartlı, bankanın teminatı (teminat mektubu, DBS, vb.) altında olmayan satışlar ile grup şirketleri ve Kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler, odalar ve borsalar, meslek birlikleri, dernekler, vakıflar, kamu iktisadi kuruluşları haricinde kalan tüzel kişiliklere yapılan vadeli satışlar ( şahıs şirketi, adi ortaklık, vb. teminat altındadır),
  • Sigortalı ile alıcı arasında bir satış sözleşmesi var ise; sözleşmede satış vadesinin belirtildiği, satış sözleşmesinin var olmadığı durumlarda ise; sigortalı ile alıcı arasında kararlaştırılan satış vadesinin fatura üzerinde belirtildiği satışlar (Vadeli faturalı satışlar),
  • Dövize endeksli faturalar veya sözleşmeler kapsamındakiler hariç olmak üzere, fatura veya faturaları Türk Lirası cinsinden kesilen satışlar.

3. Hasar bildiriminin doğrudan Merkez’e yapılması gerekmektedir. www.alacaksigortasi.gov.tr adresinden Merkez’in iletişim bilgilerine ulaşabilirsiniz.

4. Hasar bildirim sürecinde aşağıdaki hususlara dikkat etmeniz gerekir;

  • Olumsuz bilgi paylaşımı: Devlet Destekli Alacak Sigortası poliçeniz kapsamında teminat altında olan herhangi bir alıcınıza ilişkin herhangi bir olumsuz bilgisahibi olduğunuzda derhâl söz konusu olumsuz bilgiyi Merkez ile paylaşmalısınız.
    Poliçenizde size tanına vade, vade uzatımı ve müdahale süresinden bağımsız olarak yazılan çek ya da ödenmeyen bir senet olduğunda bu sürelerinin dolması beklenmeden derhâl Merkez’e durumun iletilmesi gerekmektedir.
    Olumsuz bilgi paylaşımı yükümlülüğünün yerine getirilmemesi, poliçeniz kapsamında sahip olduğunuz teminatın geçersiz bir hale gelmesine sebebiyet vereceğinden bu hususa dikkat etmenizi rica ederiz.
    Kredi Sigortası Genel Şartları “B- Zarar ve Tazminat” bölümü “B.7 Rizikoya İlişkin Olarak Sigortalının Yükümlülükleri” maddesinde olumsuz bilgi paylaşımının tanımı yapılmış olup sigortalının bu durum karşısındaki yükümlülüğü şu şekilde açıklanmıştır;
    “Sigortalı, bir alıcının ticari veya mali durumu ile ilgili herhangi bir olumsuz bilgiden veya teslimat veya ödeme belgelerinin tevdiinde herhangi bir zorluk veya olağan dışı bir durumdan veya sözleşmenin ifası ile ilgili teminatların tesisinden veya sigorta sözleşmesinin kapsadığı bir zarara yol açabilecek herhangi bir olaydan veya borç ile ilgili bildirimlerden veya açılan davalardan haberdar olur olmaz durumu sigortacıya bildirmekle yükümlüdür.”
  • Azami Ödeme Süresi: Düzenlenen faturaların üzerinde ya da satış sözleşmesinde belirtilen vadesi, poliçenizde yer alan Azami Ödeme Süresi’nden uzun olamaz. Azami ödeme süresinden daha uzun vadeli düzenlenmiş olan satış sözleşmeleri veya faturalar teminat dışında kalmaktadır.
  • Vade Uzatımı: Sigortalı dilerse – eğer alıcı firmanın hakkında herhangi bir olumsuz bilgi bildiriminde bulunması gereken bir durum mevcut değilse (firmanın durumunun kötü olması, karşılıksız çekinin bulunması vb.) – azami 60 güne kadar vade uzatımı gerçekleştirebilir. (Fatura üzerinde belirtilen vadenin üzerine 60 gün ekleyerek vade uzatımına gidilebilir.) Söz konusu vade uzatım süresinin kullanımı isteğe bağlıdır.
    Azami Vade Uzatım süresinin sonunda ilgili tutar henüz tahsil edilememişse bu tarihten itibaren sigorta poliçesinin söz konusu alıcıya sağladığı teminat otomatik olarak durdurulur. Bu sebeple ilgili tarihten sonra söz konusu alıcıya ilişkin yeni sevkiyat/hizmet sunumu gerçekleştirilmemelidir. Gerçekleştirildiği takdirde bu yeni sevkiyat/hizmet sunumu teminat dışında kalacaktır.
    Düzenlenen faturalara karşılık alınan çek ya da senetlerin de vadelerinin bildirim süreleri içinde kalmasına dikkat edilmesi gerekmektedir.
  • Hasar Bildirimi: Sigortalı yukarıda belirtilen şartlar dâhilinde vade uzatımı yapmış ise azami vade uzatım süresi sonunda, tutarın tahsil edilemediği durumlarda en geç takip eden 30 gün içinde hasar bildirimini Merkez’e iletmelidir.
    Vade uzatımının tercih edilmediği durumlarda ise fatura vadesinin veya varsa alınan çekin/senedin vadesinin dolduğu gün hasar bildiriminde bulunulabilir.
    Yazılan çek ya da ödenmeyen bir senet olduğunda bu sürelerinin dolması beklenmeden derhâl Merkez’e hasar başvurusunda bulunulması gerekmektedir.

5. Poliçe teminatı altında bulunan hasarlar için tahsilat hizmetleri aşağıdaki şekilde gerçekleştirilmektedir;

  • Tahsilat hizmeti toplam alacak tutarı için sunulmaktadır. Bu nedenle Sigortalı, toplam alacak tutarının sulhen veya yargı yoluyla tahsili için Merkez’in belirleyeceği temsilciye yetki/vekâlet vermeyi peşinen kabul eder.
  • Tazminat ödemesi öncesinde gerçekleşen tahsilatlar, toplam alacağı oluşturan en eski vadeli faturadan başlayarak hesap bakiyesine uygulanacaktır.
  • Tazminat ödemesi sonrasında gerçekleşen tahsilatlar, ödenen tazminat kapsamında Merkez adına tahakkuk ettirilecek ve Merkez’e teslim edilecektir.

6. Poliçe teminatı altında bulunan hasarlar için hukuki masraflar ve masraflara katılım konusundaki hususlar aşağıda belirtilmektedir;

  • Her bir hasar dosyası kapsamında tahsilata ilişkin yapılacak her türlü hukuki masraf için, Türkiye Barolar Birliği’nin ilgili yıldaki Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi geçerli olacaktır.
  • Hasar tutarının tahsis edilen kredi limitini aşmadığı durumlarda; hukuki masraflar Merkez tarafından ödenir.
  • Hasar tutarının tahsis edilen kredi limitini aştığı durumlarda; hukuki masraflara Merkez, tahsis edilen kredi limitinin toplam alacağa olan oranı kadar katılır.

7. Sigorta dönemi içerişinde sigortalının yeni çalışmaya başlayacağı alıcılar da poliçeye eklenmelidir. Poliçe dönemi içerisinde yeni çalışmaya başlanacak alıcılar, poliçenizde yer alan Diğer Alıcılar teminatı içerisinde değerlendirilemez. Bu alıcılarınızı, poliçenizi satın aldığınız sigorta şirketine veya aracısına başvurarak hızlı bir şekilde poliçenize ekletebilirsiniz.